4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en Regiotaxi

Een goed concessie- en contractmanagement is een vereiste voor een goede en betaalbare uitvoering van het openbaar vervoer. Na aanbesteding van de concessies is het noodzakelijk om deze gedurende de looptijd te beheren en door te ontwikkelen. Concessiemanagement is een doorlopende prestatie, waarbinnen de acties jaarlijks kunnen wijzigen.

Context

Vanuit oogpunt van efficiency en effectiviteit werken de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland sinds 2010 samen bij het concessie- en contractmanagement; OV-Oost beheert alle concessies binnen Oost-Nederland. Professioneel concessiemanagement draagt bij aan een goede uitvoeringskwaliteit van het openbaar vervoer en de gewenste doorontwikkeling tijdens de concessieperiode.

Het OV-deel van de Regiotaxi is voor West-Overijssel per 1 januari 2017 en voor Twente per 1 juli 2017 vervallen. Daarmee stopt ook het contractbeheer door OV-oost. De gemeenten in Overijssel werken aan toekomstige vervoerssystemen voor vraagafhankelijk vervoer, gericht op leerlingen, Wmo en dagbestedingsvervoer en hebben dit voor een groot deel ook al aanbesteed. Tegelijkertijd kijken we met gemeenten en vervoerders naar alternatieven voor het openbaar vervoer. OV-oost beheert in 2018 de volgende Overijsselse concessies:

Acties

  1. Concessie Twente; provincie gaat in vervolg op een verkenning in 2017 in Borne en Rijssen-Holten van start met nieuwe initiatieven voor passend openbaar vervoer. Vanuit deze experimenten zal ook met andere gemeenten bekeken worden wat het meest optimale OV-aanbod is voor hun gemeente.

  2. OV-Oost gaat in 2018 haar inbreng leveren in de voorbereiding van de nieuwe (landsdelige) aanbestedingen. Over de omvang van deze concessie neemt PS in eind 2017 een besluit.

  3. In de concessies Midden Overijssel en IJsselmond wordt de verplaatsing van het busstation in Zwolle verwerkt in de dienstregeling. Verder wordt uitvoering gegeven aan geplande stappen voor wijziging van de dienstregeling in het kader van de herijking.

  4. De marketing van het regionale OV wordt door OV-oost op integrale wijze aangestuurd en uitgevoerd. Deze opgave staat in relatie tot de te maken keuzes qua invulling en rolverdeling bij de (landsdelige) aanbestedingen van concessies.

Toelichting op voortgang

Hengelo-Bielefeld

De uitvoering van de treindienst op het traject Hengelo-Bielefeld is nog ondermaats. Er zijn daarvoor een drietal verklaarbare redenen:

  • Twee ernstige ongelukken op onbewaakte overwegen in Duitsland
    In korte tijd (23/8 en 26/9) zijn 2 ernstige ongelukken gebeurd waardoor 2 treinen voor 6 weken resp. tot het eind van het jaar niet beschikbaar zijn omdat ze in reparatie zijn. Omdat er ook regulier onderhoud moet plaatsvinden aan de treinen zijn er vanaf eind september in de praktijk slechts 5 van de 8 beschikbare treinen inzetbaar. Dit betekent dat er de komende periode mogelijk vaker treinritten kunnen uitvallen.
  • Punctualiteit
    De punctualiteit laat te wensen over. Het probleem zou volgens de vervoerder aan de verkeersleiding in Bielefeld liggen door de treinen later te laten vertrekken dan volgens de dienstregeling gepland. Bij een te grote de vertraging wordt er niet doorgereden naar Nederland of alleen naar Oldenzaal., waar reizigers moeten overstappen.
  • Personeelstekort
    Het ziektepercentage ligt op 10% wat met vergelijkbare concessies waar Keolis Deutsland rijdt vrij hoog is. Een verklaring hiervoor heeft Keolis niet. In september 2018 zijn er in het hele Teutoburger Wald Netz ruim 180 ritten uitgevallen door personeelstekort. Verder is het werven van nieuw personeel lastig in Duitsland.

Met de Duitse partner wordt overleg gevoerd om tot verbeteringen te komen.

Financiën

Toelichting op voortgang

Basisinformatie

Verantwoordelijk portefeuillehouder:

Bert Boerman

Rol provincie:

De provincie is opdrachtgever en (mede)financier.

Looptijd prestatie:

Structureel.

Relatie met uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland/Kwaliteit van Overijssel?:

Ja Bijbehorend investeringsvoorstel:

Project website:

https://www.overijssel.nl/thema's/verkeer-wegen/openbaar-vervoer/

Mijlpalen:

Vaststelling Nota van Uitgangspunten concessies IJssel-Vecht Rijn-Waal en Berkel-Dinkel PS/2018/303 http://www.overijssel.nl/sis/16201816544436.pdf