(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 144.178 | 226.788 | 370.966 | 285.689 | 85.277 | |
Baten | 551.020 | 299.628 | 850.648 | 687.314 | 163.334 | |
Saldo | 406.842 | 72.840 | 479.682 | 401.626 | 78.057 |
Actualisering vrijval vorige jaren:
In de Begroting 2018 hebben wij een geraamde meevaller van € 2,5 miljoen opgenomen voor vrijvallende verplichtingen uit voorgaande jaren. Doordat de grondslag waarop lasten (verplichtingen) van verstrekte opdrachten in onze administratie enige jaren geleden is gewijzigd, komt het tegenwoordig in veel mindere mate voor dat er einde looptijd nog grote bedragen vrijvallen uit verplichtingen. Ook is het proces van subsidievaststelling in de afgelopen jaren versneld, waardoor ook hier de meevallers meer gelijkmatig worden verwerkt. In 2018 leidt dit tot een tegenvaller van € 0,3 miljoen, het meerjarige effect is reeds in de Begroting 2019 opgenomen.
Omdat meevallers als negatieve last verantwoord worden, stellen wij u voor de lasten in 2018 met € 0,3 miljoen te verhogen.
Actualisering financieel vaste activa
Enexis
In 2018 is gebleken dat het ontvangen dividend van Enexis € 2,5 miljoen hoger is, dan is geraamd. Dit leidt nu alsnog tot een meevaller van € 2,5 miljoen.
Zuiderzeehaven
Bij de Perspectiefnota hebben wij u een meevaller gemeld voor de beëindiging van onze deelneming Zuiderzeehaven. Dit betrof het meerdere boven de boekwaarde minus een reservering van € 0,3 miljoen aan eventueel te betalen belastingen. In de aanloop naar deze monitor is gebleken dat genoemde reservering niet benodigd is. Daarnaast is de in de Algemene financieringsreserve (AFR) opgenomen oormerking van de boekwaarde van € 0,9 miljoen niet aanmerking genomen bij het bepalen van de meevaller. De uiteindelijke meevaller bedraagt daarmee € 2,1 miljoen, waarvan bij deze monitor € 1,2 miljoen in aanmerking wordt genomen.
Vitens
Als gevolg van afrondingen is de dividenduitkering over 2017 € 0,1 miljoen hoger uitgevallen dan bij de Perspectiefnota 2019 voorzien. Daarnaast dient de rentebaat als gevolg van de in de leningovereenkomst opgenomen bepalingen in 2018 met € 11.000 naar beneden te worden bijgesteld.
Breedbandfonds
Bij de ontwikkeling van het beleid voor breedband in Overijssel was in eerste instantie sprake van oprichting van een Breedbandfonds. Vooruitlopend op de instelling van dat fonds zijn 2 leningen verstrekt van totaal € 0,1 miljoen. Deze leningen zijn opgenomen binnen de oormerkingen in de AFR. In de afgelopen jaren zijn de leningen conform leningovereenkomst afgelost, waardoor vrije ruimte in de AFR is ontstaan. Onttrekking van deze vrije ruimte levert in 2018 een bedrag op € 57.000, terwijl de geplande aflossingen in 2019 - 2021 leiden tot meevallers van respectievelijk € 14.000, € 14.000 en € 12.000.
Totaliserend stellen wij stellen u voor om in 2018 de structurele baten te verlagen met € 11.000 en de incidentele baten te verhogen met € 2,8 miljoen. Daarnaast stellen wij u voor om de onttrekkingen aan de Algemene financieringsreserve in de jaren 2018 tot en met 2021 te verhogen met achtereenvolgens € 1 miljoen, € 14.000, € 14.000 en € 12.000.
Provinciefonds
Meicirculaire - effecten algemene uitkering
Meerjarig is de meicirculaire verwerkt bij de Begroting 2019, in deze Monitor wordt het effect voor 2018 verwerkt.
1.1 Accres
Het accres 2017 is definitief vastgesteld, de afrekening over 2017 vindt plaats in 2018. Het accres 2017 komt € 3,5 miljoen lager uit dan werd geraamd in de septembercirculaire. Dit komt voor Overijssel neer op ongeveer € 0,7 miljoen (€ 0,4 miljoen incidenteel en € 0,3 miljoen structureel) minder inkomsten.
Het accres 2018 wordt, ten opzichte van de raming in de maartcirculaire 2018, naar boven bijgesteld. Het structurele positieve effect van het accres 2018 is € 1,1 miljoen.
1.2 BTW-compensatiefonds (BCF)
Afrekening 2017
In 2017 was de ruimte onder het plafond te ruim geraamd, waardoor er in 2017 aan alle provincies € 0,75 miljoen teveel als voorschot is overgemaakt. Dit is in de meicirculaire gecorrigeerd en leidt in 2018 voor Overijssel tot een incidentele tegenvaller van € 0,1 miljoen.
1.3 Overige effecten algemene uitkering
De overige effecten hebben betrekking op ‘Nationaal Uitvoeringsprogramma’ en ‘Verkeer en vervoer’.
Nationaal Uitvoeringsprogramma
Sinds 2010 dragen alle provincies via een uitname uit de algemene uitkering een vast bedrag bij aan het Nationaal Uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid (NUP). De afgelopen jaren is deze bijdrage specifiek ingezet voor MijnOverheid. Vanaf 2018 worden de kosten voor MijnOverheid op basis van het gebruik door het Rijk in rekening gebracht bij de desbetreffende provincie. De uitname uit het provinciefonds is als gevolg daarvan beëindigd. De lasten 2018 van overhead ICT dienen structureel verhoogd te worden met € 40.000. Het meerjarig effect is al verwerkt in de begroting 2019.
Wij stellen voor de lasten in 2018 op prestatie 10.5.5 met € 40.000 te verhogen.
Verkeer en vervoer
Per abuis is een bedrag in de vorige circulaire onder de algemene uitkering gekomen in plaats van de decentralisatie-uitkering. Dit wordt in deze circulaire gecorrigeerd en heeft voor Overijssel een structureel negatief effect van circa € 0,4 miljoen.
1.4 Samenvatting effecten algemene uitkering en budgettair effect voor 2018
De bijstelling van de algemene uitkering voor 2018 die wij verwerken is circa -/- € 0,1 miljoen.
Deze bijstelling bestaat uit:
Afrekening accres 2017 -/- € 0,7 miljoen
Accres 2018 +/+ € 1,1 miljoen
Verkeer en Vervoer -/- € 0,4 miljoen
Afrekening BCF -/- € 0,2 miljoen
NUP +/+ € 0,1 miljoen
Voor het budgettair perspectief heeft alleen de laatste geen effect, zodat bij de Monitor Overijssel 2018-II een negatief effect van circa € 0,2 miljoen wordt meegenomen.
Meicirculaire - effecten algemene uitkering
Ook wordt in de circulaire een aantal wijzigingen met betrekking tot de integratie- en decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Het betreft bijdragen van het Rijk voor specifieke doelen:
• Provincies ontvangen in 2018 middelen voor de uitvoering van het lopende programma en het vervolgprogramma van Beter Benutten. Onderdeel van het lopend programma is Decentraal Spoor. Overijssel ontvangt in 2018 € 898.000.
Wij stellen u voor € 898.000 toe te voegen aan de Reserve verkeer en vervoer.
• Overijssel ontvangt in 2018 € 130.000 in het kader van de decentralisatie-uitkering MKB innovatiestimulering Topsectoren.
Wij stellen u voor € 130.000 toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit voor Overijssel ten behoeve van prestatie 5.3.2.
• Overijssel ontvangt in 2018 € 325.000 voor de opzet van een Smart Industry HUB, een organisatie om de samenwerking binnen de Smart Industry te vergroten en een aanspreekpunt te bieden voor ondernemers die actief zijn binnen de Smart Industry.
Wij stellen u voor € 325.000 toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit voor Overijssel ten behoeve van prestatie 5.3.2.
De bovenstaande wijzigingen hebben geen direct effect op het budgettair perspectief. In de huidige werkwijze worden de decentralisatie- en integratie uitkeringen volledig ingezet voor het doel dat daar door het Rijk aan is gekoppeld.
Meicirculaire - effecten algemene uitkering
De effecten van 2018 en meerjarig worden bij de ze monitor verwerkt.
1.1 Accres
Het accres 2018 wordt, ten opzichte van de raming in de meicirculaire 2018, naar beneden bijgesteld.
Daartegenover staat een opwaartse bijstelling van het accres 2019. Hierdoor blijft het structurele beeld nagenoeg gelijk aan de meicirculaire; er blijft sprake van extra geld voor de medeoverheden.
De neerwaartse bijstelling komt vooral door de verwachte onderuitputting bij het Rijk voor dit jaar.
In 2018 betekent dit voor Overijssel een lager accres van € 2,4 miljoen, daarentegen stijgt het accres in 2019 met € 2,0 miljoen. Structureel is dit dus een negatief effect van € 0,4 miljoen.
In onze huidige systematiek nemen wij, voorzichtigheidshalve, alleen de accres effecten van het voorliggende begrotingsjaar mee. De mutaties voor 2020 en verder zijn niet verwerkt in ons budgettair perspectief, deze zijn ook nagenoeg gelijk aan wat er in de meicirculaire gemeld is.
De meerjarige effecten, die wij dus niet verwerken, zijn voor 2020 € 7,6 miljoen, 2021 € 6,2 miljoen en voor 2022 € 7,1 miljoen. Vanaf 2022 betekent dit dus een structurele plus van circa € 20,9 miljoen. Gezien de grote onzekerheid zien wij op dit moment geen aanleiding om de huidige sysyematiek aan te passen.
1.2 BTW-compensatiefonds (BCF)
Mutatie 2018
De ruimte onder het plafond is voor 2018 afgenomen, met als gevolg een kleinere toevoeging aan de algemene uitkering. De daling van de ruimte onder het plafond wordt veroorzaakt doordat gemeenten en provincies meer zijn gaan declareren bij het BTW-compensatiefonds. Daardoor gaan de uitgaven van het fonds omhoog en de ruimte onder het plafond omlaag. Voor Overijssel een min van € 2,1 miljoen, welke wordt opgevangen door de toevoeging aan de Algemene reserve egalisatie plafond BTW-compensatiefonds met hetzelfde bedrag te verlagen.
Wij stellen u voor de toevoeging aan de AREPB in 2018 te verlagen met € 2,1 miljoen.
1.3 Overige effecten algemene uitkering
Verkeer en vervoer
In de meicirculaire heeft een correctie plaatsgevonden voor Verkeer en Vervoer van de algemene uitkering naar decentralisatie-uitkering. Per abuis is deze correctie in de meicircualire structureel doorgevoerd, dit had enkel 2018 moeten zijn. Dit wordt in deze circulaire gecorrigeerd en heeft voor Overijssel vanaf 2019 een structureel positief effect van circa € 0,4 miljoen.
1.4 Samenvatting effecten algemene uitkering en budgettair effect voor 2018
De bijstelling van de algemene uitkering voor 2018 die wij verwerken is circa -/- € 4,4 miljoen.
Deze bijstelling bestaat uit:
Accres 2018 -/- € 2,4 miljoen
Aanpassing maatstaven +/+ € 0,1 miljoen
Afrekening BCF -/- € 2,1 miljoen
Voor het budgettair perspectief heeft alleen de laatste geen effect, zodat bij de Monitor Overijssel 2018-II een negatief effect van circa € 2,3 miljoen wordt meegenomen.
1.5 Samenvatting effecten algemene uitkering en budgettair effect voor 2019 en verder
De meerjarige negatieve bijstelling van de algemene uitkering ten opzichte van 2018 die wij vanaf 2019 verwerken is nihil.
Deze bijstelling bestaat uit:
Accres 2018 -/- € 2,4 miljoen
Accres 2019 +/+ € 2,0 miljoen
Verkeer en Vervoer +/+ € 0,4 miljoen
Voor het budgettair perspectief is het effect voor 2019 en verder nihil.
Meicirculaire - effecten algemene uitkering
Ook wordt in de circulaire een aantal wijzigingen met betrekking tot de integratie- en decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Het betreft bijdragen van het Rijk voor specifieke doelen:
• In de bestuursovereenkomst grondwaterbeschermingsgebieden is afgesproken dat 5 provincies een bijdrage ontvangen voor het ondernemen van netwerkactiviteiten. Deze overeenkomst behelst een aanvullende aanpak van nitraatuitspoeling uit agrarische bedrijfsvoering in 34 gebieden, liggend in vijf provincies. Overijssel ontvangt hiervoor in 2018 € 1,2 miljoen (decentralisatie-uitkering Natuur en waterkwaliteit).
Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,2 miljoen toe te voegen aan de reserve Drinkwater.
• Overijssel ontvangt in 2018 voor het programma Jong Leren Eten € 50.000. Dit is bedoeld voor netwerkactiviteiten, gericht op voedseleducatie.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 50.000 lasten toe te voegen aan de jaarschijf 2018 voor prestatie 2.5.2 van de Begroting 2018.
• Provincies ontvangen in 2019 geld voor het Programma Omgevingsveiligheid 2015-2019. Het betreft de deelprogramma’s: Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO), Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS), Informatie-Kennisinfrastructuur, Lokaal EV-beleid en de Voorbereiding implementatie modernisering omgevingsveiligheid. De provincie Zuid-Holland voert het secretariaat en is er verantwoordelijk voor dat de uitvoerende partijen het geld voor de diverse deelprogramma’s krijgen. Voor het deelprogramma Lokaal EV-beleid krijgen de diverse provincies zelf de middelen. Voor Overijssel is dit € 285.000.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 285.000 lasten toe te voegen aan de jaarschijf 2019 voor prestatie 2.4.3 van de Begroting 2018.
• De provincies ontvangen sinds 2012 jaarlijks € 20 miljoen vanuit het provinciefonds voor de restauratie van rijksmonumenten op basis van het aantal rijksmonumenten. In het IPO is besloten om met ingang van 2019 de middelen te verdelen op basis van het aantal rijksmonumenten minus het aantal woonhuizen, hierdoor sluit de uitkering beter aan op de daadwerkelijke restauratieopgave per provincie. Overijssel kreeg tot en met 2018 € 1.249.181, vanaf 2019 wordt dit € 1.658.409.
Wij stellen u voor om vanaf 2019 een bedrag van € 409.000 lasten structureel toe te voegen aan prestatie 6.1.2 van de Begroting 2018.
De bovenstaande wijzigingen hebben geen direct effect op het budgettair perspectief. In de huidige werkwijze worden de decentralisatie- en integratie uitkeringen volledig ingezet voor het doel dat daar door het Rijk aan is gekoppeld.
Actualisering rente reserves en doeluitkeringen en instandhoudingsbijdragen voorzieningen
De standen van de Reserve Europese programma's, de Voorziening resultaten gebiedsexploitaties en de Doeluitkering N34 waren bij de Jaarrekening 2017 anders dan in de Begroting 2018 geraamd. De meerjarige effecten op de rente en instandhoudingsbijdrage hiervan zijn reeds bij de Begroting 2019 verwerkt, alleen is de toevoeging voor 2018 nog niet aangepast. Wij stellen u voor in 2018 de rentetoevoeging aan de Reserve Europese programma's te verhogen met € 101.000, de toevoeging van de instandhoudingsbijdrage aan de Voorziening resultaten gebiedsexploitaties te verlagen met € 1.000 en de rentetoevoeging aan de Doeluitkering N34 te verhogen met € 103.000.
De mutaties in deze Monitor op de Reserve Waterwegen en de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur, onderdeel wegen inclusief kunstwerken leiden tot aanpassingen van de meerjarig toe te voegen bedragen aan rente en instandhoudingsbijdrage. Wij stellen u voor de rentetoevoeging aan de Reserve waterwegen vanaf 2019 te verlagen met achtereenvolgens € 135.000, € 141.000, € 148.000 en € 154.000. Tevens stellen wij u voor de toevoeging van de instandhoudingsbijdrage aan de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur, onderdeel wegen inclusief kunstwerken vanaf 2019 te verhogen met achtereenvolgens € 60.000, € 38.000, € 1.000 en € 1.000.
Saldi Monitor Overijssel 2018-II
De in deze monitor voorgestelde wijzigingen leiden in de periode 2018 - 2022 tot positieve saldi van achtereenvolgens € 428.000, € 306.000, € 334.000, € 4.521.000 en € 178.000. Wij stellen u voor de saldi in de jaren 2018 en 2019 toe te voegen aan de Algemene reserve en de overige saldi beschikbaar te houden binnen de jaarschijven.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan u over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (9 oktober 2018) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel doorgevoerde GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
De Ambitie zoals geformuleerd op Kerntaakniveau is uitgewerkt in een aantal te realiseren beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2018-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2017-I, Monitor Overijssel 2017-II en het Jaarverslag 2017.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2018-II heeft als kenmerk PS/2018/808. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Web-Linkjes
Hoewel wij met het aanbieden van linkjes de interactie van de website willen vergroten, komt het voor dat de URL's tussentijds wijzigen. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2018-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Max van Oort (MJ.v.Oort@overijssel.nl / 038 499 9477) of Rob Kappert (R.Kappert@overijssel.nl / 038 499 7027).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid