Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Afgelopen zomer is Nederland geconfronteerd met grote droogte. Dit had consequenties voor de scheepvaart, landbouw en natuur. Hoe spelen we in de toekomst in op dergelijke situaties? Vanuit onder andere natuurbelangen, drinkwaterbelangen, scheepvaartbelangen en landbouwbelangen. Op dit moment evalueren we de droogtecrisis. Daarmee wordt ook duidelijk of er gevolgen zijn voor ons beleid, of er maatregelen nodig zijn en of dit consequenties heeft voor de begroting 2019.
Op 31 oktober 2018 hebben wij samen met de Provincie Gelderland het Grootste Woonevent van Oost-Nederland, georganiseerd. Met thema's als groei en krimp, leefbaarheid, binnen- en buitenstedelijk bouwen, circulair vastgoed en woningbouw van onderop is het Woonevent hét platform voor alle partijen op het gebied van wonen, vastgoed en leefbaarheid van Oost-Nederland.
De onderwerpen van het Woonevent sluiten naadloos aan op het onderzoek van de Rekenkamer Oost Nederland. Zij heeft onderzocht hoe de provincies Overijssel en Gelderland hun (regie)rol bij wonen invullen. De conclusie van de rekenkamer geeft aan dat de Provincie Overijssel mede door een strakke sturing op de woningbouwprogrammering de overprogrammering heeft gereduceerd. De Rekenkamer raadt ons aan om in de toekomst meer aandacht te besteden aan de kwalitatieve aspecten van de balans op de woningmarkt. We werken op dit moment aan een vervolgaanpak.
Op 30 mei heeft u een bezoek gebracht aan Haarle en Lettele in het kader van de regeling kleine kernen. Tijdens dit bezoek heeft u kunnen zien wat we de afgelopen jaren vanuit de Ruimtelijke Kwaliteit en Sociale Kwaliteit hebben geïnvesteerd in de vitaliteit van kleine kernen samen met onze inwoners. We kennen nu prachtige ontmoetingsplekken zoals dorpshuizen. Ook werken steeds meer sportverenigingen aan maatschappelijke doelen en zien we inwoners die zelf hun eigen leefomgeving aanpakken. Eind 2018 eindigt deze regeling omdat de financiering uitgeput is.
We hebben als eerste provincie een stresstest klimaatadaptatie uitgevoerd. Daarin hebben wij de gevolgen van de klimaatadaptatie zichtbaar gemaakt. Deze stresstest gebruiken we voor dialogen met partners. Hiermee komen we samen met verschillende partijen iedere keer een stapje dichter bij concrete en proactieve oplossingen voor een klimaatadaptieve inrichting van onze leefomgeving.
Want met de warme en vooral droge zomer nog vers in het geheugen, is dit hét moment voor meer acties en samenwerking om de gevolgen van klimaatverandering op onze omgeving te beperken.
Begin dit jaar heeft de Rekenkamer Oost Nederland onderzoek verricht naar de rol van de provincie bij waterveiligheid en wateroverlast. In het onderzoek concludeert de Rekenkamer dat u steviger uw rol moet pakken en daar niet mee moet wachten. Daarom heeft u besloten om de aanwijzing en normering van regionale keringen aan te passen. En dit in de eerstvolgende actualisatieronde van de Omgevingsvisie- en -verordening te verwerken. Hiermee komt de normering van de regionale keringen beter overeen met de werkelijke situatie. Dit voorkomst in de toekomst ondoelmatige investeringen voor de waterschappen.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 1.1 | 2.987 | 5 | 2.992 | 1.257 | 1.735 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 500 | 150 | 650 | 650 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 75 | 2.604 | 2.679 | 2.586 | 93 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 762 | 1.045 | 1.807 | 314 | 1.493 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 1.934 | 967 | 2.901 | 1.875 | 1.025 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 4.477 | 0 | 4.477 | 0 | 4.477 | |||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 10.735 | 4.770 | 15.505 | 6.682 | 8.823 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | 777 | -207 | 570 | 0 | 570 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 0 | 0 | 0 | 54 | -54 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 0 | 65 | 65 | 60 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 1.056 | 382 | 1.438 | 1.640 | -202 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 1.833 | 240 | 2.073 | 1.754 | 319 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | -2.210 | -212 | -2.422 | -1.257 | -1.165 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | -500 | -150 | -650 | -650 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | -75 | -2.604 | -2.679 | -2.532 | -147 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | -762 | -980 | -1.742 | -254 | -1.488 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | -878 | -585 | -1.463 | -236 | -1.227 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -4.477 | 0 | -4.477 | 0 | -4.477 | |||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -8.902 | -4.531 | -13.433 | -4.929 | -8.504 |
We werken samen met gemeenten aan plannen om te kunnen inspelen op de komende veranderingen in het kader van de Omgevingswet. Hierdoor zijn de uitgaven in 2018 lager dan begroot en verwachten we deze uitgaven in 2019 te doen.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 50.000 vanuit de begroting 2018 (1.1.6) door te schuiven naar de begroting 2019 en de onttrekking aan de Reserve bodemsanering hierop aan te passen.
We hebben in 2018 een versnelling tot stand gebracht op de uitvoering van de Kwaliteitsimpuls groene omgeving. Dit is onder andere gebeurd in de vorm van een onderzoek naar de effectmeting rood voor rood en een (nog lopend) onderzoek naar de verpaupering recreatieparken. In verband met deze versnelde uitvoering hebben wij besloten om een bedrag van € 150.000 vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel over te hevelen naar prestatie 1.2.1.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 150.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (prestatie 1.2.1) en toe te voegen aan de begroting.
Wij ontvangen ter dekking van de kosten van de Omgevingsagenda Oost € 54.000 van Gelderland en het Rijk. De begroting wordt met deze bijdragen opgehoogd.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 54.000 toe te voegen aan de begroting van 2018 voor prestatie 1.3.1 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
De uitvoering van het programma Stadsbeweging is in 2018 in een versnelling gekomen, doordat we in steeds meer steden en kernen investeren en participeren. Gezien de versnelling in de voortgang hebben wij besloten om een bedrag van € 400.000 vanuit de begroting 2019 naar voren te halen en toe te voegen aan de begroting 2018.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om vanuit de begroting 2019 (prestatie 1.3.2) een bedrag van € 400.000 naar voren te halen en toe te voegen aan de begroting 2018 (prestatie 1.3.2).
In verband met het grote aantal ontvangen aanvragen voor de subsidieregeling Waterveiligheid en klimaatbestendigheid IJssel-Vechtdelta hebben wij besloten om het subsidieplafond op te hogen en een bedrag van € 1.598.000 vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel over te hevelen naar prestatie 1.4.3.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1.598.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel (prestatie 1.4.3) en toe te voegen aan de begroting 2018 (prestatie 1.4.3).
Wij ontvangen als bijdrage voor de Veenweidevisie fase 2 € 47.000 van Waterschap Drents Overijsselse Delta. De begroting wordt met deze bijdragen verhoogd.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 47.000 toe te voegen aan de begroting van 2018 voor prestatie 1.5.2 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
In de septembercirculaire 2018 (decentralisatie-uitkering Natuur en waterkwaliteit) hebben wij een rijksbijdrage van € 1,2 miljoen ontvangen. Onder Kerntaak 20 Financiering en dekkingsmiddelen stellen wij u voor om dit bedrag toe te voegen aan de reserve Drinkwater. Wij stellen voor om daarvan een bedrag van € 150.000 te onttrekken voor uitvoering van het programma Nitraatuitspoeling en toe te voegen aan de begroting 2018 voor prestatie 1.5.3.
De inkomsten grondwaterheffing overtreffen de begroting met € 124.000, daarnaast ontvangen wij € 118.000 bijdrage van partners voor de uitvoering van de overeenkomst Drinkwatervoorziening. Deze middelen worden toegevoegd aan de 'voorziening besteding grondwaterheffing'. Hierdoor blijven ze beschikbaar ter dekking van de kosten waarvoor ze geheven worden.
Wij hebben besloten om de begrote baten van prestatie 1.5.3, alsook de begrote dotatie aan de 'voorziening besteding grondwaterheffing', in 2018 met € 242.000 te verhogen.
Daarnaast is het verwachte verloop van de voorziening in overeenstemming gebracht met de verwachte bestedingen voor reguliere activiteiten met betrekking tot grondwaterbescherming. Dit is niet zichtbaar in de cijfertabel bij deze prestatie, maar in de technische bijlage over de voorzieningen. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om de onttrekking aan de voorziening ‘besteding grondwaterheffing’ in 2018 te verhogen met € 300.000.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan u over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (9 oktober 2018) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel doorgevoerde GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
De Ambitie zoals geformuleerd op Kerntaakniveau is uitgewerkt in een aantal te realiseren beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2018-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2017-I, Monitor Overijssel 2017-II en het Jaarverslag 2017.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2018-II heeft als kenmerk PS/2018/808. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Web-Linkjes
Hoewel wij met het aanbieden van linkjes de interactie van de website willen vergroten, komt het voor dat de URL's tussentijds wijzigen. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2018-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Max van Oort (MJ.v.Oort@overijssel.nl / 038 499 9477) of Rob Kappert (R.Kappert@overijssel.nl / 038 499 7027).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid