Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.
Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.
Na de verkoop van het Essent aandeel zijn de liquiditeiten in beheer gegeven aan twee vermogensbeheerders. Deze beheren obligatieportefeuilles op basis van een ‘buy-and-hold’ beleid. Obligaties worden aangehouden tot aflossingsdatum. Als gevolg van de Wet Schatkistbankieren mogen aflossingen/rentes uit de portefeuilles beperkt worden herbelegd. De Treasury Commissie heeft ingestemd maximaal € 100 mln in beheer te geven voor ‘Medium Term Notes’; onze vermogensbeheerders mogen daarmee inschrijven op passende gemeenteleningen met een looptijd van tenminste 10 jaar en een rendement ongeveer gelijk aan Staatsleningen +0,50%.
Wij voeren een passief vermogensbeheer met een portefeuille die uiteindelijk afneemt in omvang (nu circa € 700 miljoen). Vanuit dit perspectief onderzoeken wij hoe we onze beheersstructuur hier beter op kunnen afstemmen en de beheerskosten kunnen reduceren. Wij kijken daarbij naar de treasury-advieskosten en de contracten met de vermogensbeheerders.
Wet vennootschapsbelasting
Sinds 2016 vallen lagere overheden onder de Wet vennootschapsbelasting (VpB). In september 2018 hebben wij op basis van onze standpunten de aangifte over 2016 ingediend. In afwachting van het oordeel van de Belastingdienst over onze aangifte gaan wij er van uit dat wij alleen belastingplichtig zijn voor de Zuiderzeehaven.
Loonbelasting e.o.
Werknemers hebben recht op de loonheffingskorting. Die korting kan maximaal één keer worden toegepast; als je meerdere werkgevers hebt, moet een keuze gemaakt moet worden welke werkgever die korting toepast. Voor ca. 500 medewerkers ontbreekt de bij de indiensttreding ingevulde Loonbelastingverklaring. Daarnaast speelt er nog een interpretatiekwestie over de reiskostenregeling woon-/werkverkeer. Wij zijn in overleg met de Belastingdienst over de oplossing van beide zaken.
Tijdens de commissievergadering Bestuur en Financiën op 29 november 2017 heeft u gevraagd naar de Participatiewet in relatie tot het Shared Service Centrum ONS (SSC ONS)SSC ONS heeft net als wij, een opgave te realiseren in de vorm van participatiebanen voor de doelgroep arbeidsgehandicapten. Voor het SSC ONS geldt dat zij in 2018 ruim twee banen van 25,5 uur per week moeten realiseren. De opgave voor dit jaar wordt waarschijnlijk niet gehaald, maar ze zijn op dit moment wel bezig met de invulling ervan.
De provincie moet voor de Participatiewet over 2018 gemiddeld 20 banen van 25,5 uur realiseren. Het aantal banen – nu – bedraagt ca. 24. We hebben daar een forse inhaalslag gemaakt en zitten nu nog net onder de gemiddelde norm.
In vervolg op onze de toezegging in de vergadering van 20 juni 2018 om te bezien of deelname in het ‘het talenttraject voor theoretisch opgeleiden met een arbeidsbeperking’ (project in de regio Arnhem- Nijmegen) voor ons zinvol is, hebben we besloten samen te gaan werken met de stichting Werken Op Maat. Deze stichting is gespecialiseerd in het plaatsen van hoger opgeleiden met een arbeidsbeperking. In andere regio’s hebben zij positieve resultaten bereikt. Daarnaast hebben we gekeken naar de winst van samenwerking met gemeenten in de regio. Ons voorlopige beeld is dat zo’n samenwerking weinig effectief zal zijn. Door bijvoorbeeld de groene taken in eigen beheer te houden hebben gemeenten weinig moeite om aan de doelstelling van de Participatiewet te voldoen.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 10.1 | 948 | -171 | 777 | 554 | 223 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | 1.496 | 0 | 1.496 | 926 | 570 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | 400 | 0 | 400 | 327 | 73 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | 808 | 0 | 808 | 655 | 153 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | 20.488 | -232 | 20.256 | 17.750 | 2.505 | |||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 20.081 | 75 | 20.156 | 0 | 20.156 | |||||||||||||||
Lasten | 44.220 | -328 | 43.892 | 20.212 | 23.680 | |||||||||||||||
Beleidsdoel 10.1 | 0 | 0 | 0 | 1 | -1 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | 55 | 0 | 55 | 53 | 2 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | 967 | -347 | 620 | 514 | 106 | |||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
Baten | 1.022 | -347 | 675 | 569 | 107 | |||||||||||||||
Beleidsdoel 10.1 | -948 | 171 | -777 | -552 | -224 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | -1.496 | 0 | -1.496 | -926 | -570 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | -345 | 0 | -345 | -274 | -71 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | -808 | 0 | -808 | -655 | -153 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | -19.520 | -115 | -19.635 | -17.236 | -2.400 | |||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -20.081 | -75 | -20.156 | 0 | -20.156 | |||||||||||||||
Saldo | -43.198 | -19 | -43.217 | -19.643 | -23.574 |
De reiskosten openbaar vervoer woonwerk verkeer werden tot 1 juli 2017 bruto vergoed en vervolgens werd 35% ingehouden op het salaris. In 2018 is de vergoeding netto (65%) dit betekent dat de lasten en baten met € 151.000 worden verlaagd.
Met het SSC/ONS is een nieuwe huurovereenkomst afgesloten ingaande 2018. De huur en doorberekening van ICT kosten is € 126.000 lager, dit betekent dat de bijdrage van de provincie in de overhead van SSC/ONS eveneens lager is. Door onze lagere bijdrage aan het SSC/ONS kan ruim de helft van de lagere huuropbrengst worden opgevangen, het resterende deel kan binnen de bestaande budgetten worden gedekt.
De lasten en baten van de facilitaire budgetten dienen met € 126.000 te worden verlaagd.
De lasten en baten voor evenementen kunnen worden aangepast naar het gemiddelde van de laatste 5 jaren. Dit betekent een verlaging van de lasten en baten met € 70.000.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid worden de lasten en baten op beleidsdoel 10.5 met € 347.000 naar beneden bijgesteld.
De voorziening reorganisatie is bedoeld om de WW kosten van oud-medewerkers op te vangen die door de reorganisatie boventallig zijn geworden. In 2017 heeft een verdere daling (van 17 medewerkers naar 7 medewerkers) van het aantal medewerkers plaatsgevonden waarvan de WW-lasten ten laste van de voorziening reorganisatie komen. De voorziening is als gevolg van deze daling eind 2017 incidenteel met € 2,7 miljoen verlaagd. Als gevolg hiervan dient ook de jaarlijkse onttrekking aan de voorziening reorganisatie lager te zijn. Wij verlagen de begrote bestedingen ten laste van de voorziening met € 360.000.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan u over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (9 oktober 2018) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel doorgevoerde GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
De Ambitie zoals geformuleerd op Kerntaakniveau is uitgewerkt in een aantal te realiseren beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2018-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2017-I, Monitor Overijssel 2017-II en het Jaarverslag 2017.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2018-II heeft als kenmerk PS/2018/808. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Web-Linkjes
Hoewel wij met het aanbieden van linkjes de interactie van de website willen vergroten, komt het voor dat de URL's tussentijds wijzigen. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2018-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Max van Oort (MJ.v.Oort@overijssel.nl / 038 499 9477) of Rob Kappert (R.Kappert@overijssel.nl / 038 499 7027).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid