Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
- Het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie.
- Borgen en verbeteren van een duurzame en veilige leefomgeving.
Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
Met het openen van het eerste laadpunt op 11 september in de gemeente Dalfsen is een start gemaakt met het verviervoudigen van het aantal elektrische laadpunten in de provincies Overijssel en Gelderland. Na de grootste aanbesteding voor elektrische laadpunten ooit, worden de komende periode 4.500 laadpunten aangelegd in 43 gemeenten in Overijssel en Gelderland. De laadpalen gaan de gemeenten niets kosten.
De combinatie Ecotap en Allego won de aanbesteding en is verantwoordelijk voor de aanleg, het beheer en het onderhoud de 4.500 openbare laadpunten. De grote omvang van het aantal laadpunten heeft geleid tot de laagste prijs van Nederland: de e-rijder betaalt per gereden kilometer 1/3 van de kosten voor fossiele brandstoffen.
Met het project Asbestdaken zetten wij in op een versnelling van het verwijdering van asbestdaken. We constateren dat de door ons ingezette versnelde aanpak werkt. Dit blijkt uit de toename van zowel het aantal startmeldingen in het Landelijk Asbest Volgsysteem als uit het aantal uitgevoerde saneringen: in de eerste helft van 2018 vonden al evenveel daksaneringen plaatst als in heel 2017. Om de versnelling verder te brengen richt de provincie zich nu ook op vereenvoudigde regelgeving en groei van voldoende gekwalificeerd personeel
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 2.1 | 9.058 | 4.273 | 13.331 | 10.572 | 2.759 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 3.183 | 229 | 3.412 | 2.861 | 551 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 13.257 | 6.917 | 20.175 | 20.017 | 158 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 1.100 | 540 | 1.640 | 1.367 | 273 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 422 | 1.280 | 1.702 | 997 | 705 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 124 | 0 | 124 | 125 | -1 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 6.426 | 277 | 6.703 | 0 | 6.703 | |||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 33.570 | 13.516 | 47.087 | 35.940 | 11.146 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | 654 | 487 | 1.141 | 395 | 745 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 280 | 10 | 290 | 183 | 107 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 2.950 | 0 | 2.950 | 223 | 2.727 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 0 | 0 | 0 | 35 | -35 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 3.884 | 497 | 4.381 | 837 | 3.544 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | -8.404 | -3.786 | -12.190 | -10.177 | -2.013 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | -2.903 | -219 | -3.122 | -2.679 | -443 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | -10.307 | -6.917 | -17.225 | -19.794 | 2.569 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | -1.100 | -540 | -1.640 | -1.367 | -273 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | -422 | -1.280 | -1.702 | -962 | -740 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | -124 | 0 | -124 | -125 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -6.426 | -277 | -6.703 | 0 | -6.703 | |||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -29.686 | -13.019 | -42.705 | -35.103 | -7.602 |
In 2013 hebben wij een lening van € 4,5 miljoen verstrekt aan Aardwarmtecluster 1 KKP BV voor het ontwikkelen van een aardwarmtebron in de Koekoekspolder (PS/2009/1135). Voor 50% van deze lening hebben wij een voorziening getroffen en voor 50% is de lening afgedekt in de Algemene Financieringsreserve (AFR). Conform de leningovereenkomst lost de onderneming sinds vorig jaar de lening af. Dit jaar ontvangen wij een aflossing van € 236.000. Met hetzelfde bedrag dient de voorziening en de afdekking in de AFR te worden verlaagd. De vrijvallende middelen blijven in lijn met het oorspronkelijke Statenvoorstel (PS/2009/1135) beschikbaar voor hetzelfde doel binnen het programma Nieuwe Energie Overijssel.
Wij stellen u voor om:
De totale lasten voor het programma Nieuwe Energie Overijssel zijn in 2018 begroot op € 13,25 miljoen. We verwachten daarvan € 550.000 dit jaar niet uit te geven. De financiële afwikkeling van enkele onderdelen binnen het cluster 'Gebouwde omgeving' volgt later dan gepland:
Op basis van de spelregels Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 550.000 terug te laten vloeien in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, waarmee de middelen beschikbaar blijven voor prestatie 2.1.1 voor besteding in latere jaren.
De Europese Commissie heeft in 2016 € 2,6 miljoen subsidie toegekend aan de provincie Overijssel in het kader van European Local ENergy Assistance, het zogenaamde ELENA-fonds. In 2016 hebben wij een eerste voorschot van € 1 miljoen ontvangen. We verwachten eind dit jaar een tweede voorschot te ontvangen. Deze middelen zijn en worden toegevoegd aan de doeluitkering Elena. Dit jaar verwachten we € 1 miljoen aan voorbereidingskosten te financieren. Dat is € 500.000 meer dan begroot.
Conform de financiële verordening hebben wij besloten om de onttrekking aan de doeluitkering Elena in 2019 te verlagen met € 129.000 en een bedrag van € 500.000 te onttrekken aan de doeluitkering Elena en toe te voegen aan de jaarschijf 2018 op prestatie 2.1.1.
In 2012 is een lening verstrekt aan Empyro BV voor het vervaardigen van pyrolyse-olie, een duurzame vervanger van aardolie. Empyro zal conform de leningovereenkomst pas beginnen met aflossen en het betalen van rente, zodra de onderneming over voldoende middelen beschikt. Dat zal naar verwachting dit jaar nog niet plaatsvinden.
Wij hebben besloten de aanwending van de Voorziening lening Empyro Hengelo in 2018 te verlagen en in 2024 te verhogen met € 187.000.
In 2018 is een particuliere bijdrage in de sanering van een spoedlocatie van € 0,1 miljoen ontvangen. De hiervoor gemaakte kosten zijn eerder, naar nu blijkt onterecht, ten laste van de Reserve bodemsanering gebracht.
Wij stellen u voor de baten op prestatie 2.3.2 in 2018 incidenteel met € 96.000 te verhogen onder het gelijktijdig verlagen van de onttrekking aan de Reserve bodemsanering met hetzelfde bedrag.
De begrote lasten voor dit project bedragen in 2018 € 3,062 miljoen. Als gevolg van de grotere hoeveelheid aangetroffen vervuiling en de verlenging van de sanering tot en met eind 2018 zijn aanvullende opdrachten verleend voor deze sanering. Als gevolg daarvan moet, vanuit de beschikbare financiële projectmiddelen binnen de Reserve bodemsanering, voor het jaar 2018, het budget verhoogd worden met € 0,55 miljoen.
Wij stellen u voor om vanuit de Reserve bodemsanering het budget voor prestatie 2.3.4 in 2018 te verhogen met € 0,55 miljoen.
Voor het meerjarig programma Asbestdaken is in 2018 € 1,28 miljoen beschikbaar, hiervan zal naar verwachting circa € 1 miljoen worden besteed. Een deel van de realisatie van het restantbudget, ad. € 200.000, zal doorschuiven naar 2019 als gevolg van vertraging rond opzet van het stimulerings- / financieringsfonds voor asbestdaken.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,2 miljoen op prestatie 2.4.2 af te ramen in 2018 en terug te laten vloeien naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en door te schuiven naar 2019.
In de septembercirculaire 2018 is voor 2019 voor Overijssel een bijdrage van € 285.000 opgenomen voor de Impuls Omgevingsveiligheid deelprogramma IV. Bij kerntaak 20 stellen wij u voor om in verband hiermee het budget op prestatie 2.4.3 in 2019 te verhogen. Met dit bedrag voeren wij de actie zoals opgenomen in de begroting 2019 uit. Wij subsidiëren omgevingsdiensten om overheden te adviseren bij de uitvoering van wettelijke taken op het gebied van externe veiligheid.
Voor de uitvoering van de Impuls Omgevingsveiligheid deelprogramma III ontvangen wij in 2018 een subsidie van € 31.300.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten de baten en lasten van prestatie 2.4.3 te verhogen met € 31.300 (bijdragen derden).
Voor het meerjarige programma Duurzaamheid is in totaal een budget beschikbaar van € 2 miljoen. Hiervan is in 2018 € 1 miljoen beschikbaar. Van dit budget zal naar verwachting eind 2018 circa € 0,7 miljoen zijn besteed. Het restantbudget 2018, ad. € 0,3 miljoen, zal naar verwachting worden gerealiseerd in 2019.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,3 miljoen op prestatie 2.5.1 af te ramen in 2018 en terug te laten vloeien naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en door te schuiven naar 2019.
In de septembercirculaire 2018 ontvangt de provincie Overijssel nogmaals een bedrag van € 50.000 voor het project "Jong leren eten". Onder Kerntaak 20 Financiering en dekkingsmiddelen stellen wij u voor om dit bedrag toe te voegen aan prestatie 2.5.2 van de begroting 2018.
In de 1e helft van 2018 heeft de gunning van de aanbesteding voor het plaatsen van elektrische laadpunten plaatsgevonden. In de komende periode worden 2.250 openbare laadpalen aangelegd in 43 gemeenten in Overijssel en Gelderland. De eerste laadpaal is op 11 september 2018 in de gemeente Dalfsen in gebruik genomen.
Daarnaast wordt met de betrokken partijen Enpuls, Alliander en de provincie Gelderland gesproken over de aanpak van het Kennis- en Innovatieprogramma. De eerste concretisering van dit programma is gestart. Het begrote provinciale budget zal in 2018 niet volledig worden besteed omdat de het programma samen met de provincie Gelderland opgepakt zal gaan worden en de zij vanaf 2019 pas financieel gaat bijgedragen aan dit programma. De andere betrokken partijen Enpuls en Alliander bepalen nu hun positie en mogelijke financiële bijdrage aan het programma.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 165.000 op prestatie 2.5.2 af te ramen in 2018 en terug te laten vloeien naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en door te schuiven naar 2019.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan u over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (9 oktober 2018) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel doorgevoerde GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
De Ambitie zoals geformuleerd op Kerntaakniveau is uitgewerkt in een aantal te realiseren beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2018-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2017-I, Monitor Overijssel 2017-II en het Jaarverslag 2017.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2018-II heeft als kenmerk PS/2018/808. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Web-Linkjes
Hoewel wij met het aanbieden van linkjes de interactie van de website willen vergroten, komt het voor dat de URL's tussentijds wijzigen. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2018-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Max van Oort (MJ.v.Oort@overijssel.nl / 038 499 9477) of Rob Kappert (R.Kappert@overijssel.nl / 038 499 7027).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid